Bossowie polskiej gospodarki po godzinach [infografika]

Wypowiedź Andrzeja Klesyka na temat poziomu edukacji na uczelniach wyższych była według raportu Instytutu Monitorowania Mediów najlepiej wyeksponowanym medialnie  wydarzeniem dotyczącym szefów największych polskich firm w ostatnich tygodniach.


„Polskie uczelnie to fabryki bezrobotnych” – ocenił szef PZU i tą opinią wywołał żywą dyskusję na temat kondycji polskiego szkolnictwa wyższego. Tym razem zaktywizowali się nie tylko użytkownicy mediów społecznościowych.  Minister nauki  zorganizowała w Kancelarii Premiera spotkanie przy okrągłym stole, do którego wspólnie zasiedli przedstawiciele biznesu i rektorzy uczelni wyższych.


Jednak najbardziej medialnym prezesem był Zygmunt Solorz-Żak, a informacja o rozwodzie biznesmena skłoniła internautów do pytań o wpływ sytuacji rodzinnej na prowadzone przez niego interesy.

IMM przeanalizował ponad 3 tysiące publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach. Poniżej przedstawiamy komentarze do badania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM

Rozwód zainteresował wszystkich
Największy udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży telekomunikacyjnej – głównie Zygmunta Solorza-Żaka,  jako szefa Polkomtelu. O Solorzu-Żaku najgłośniej było w kontekście zapowiedzi kibicowskiego bojkotu jego firm, w odwecie za zaniedbanie drużyny Śląska Wrocław, której biznesmen jest współwłaścicielem. Sensację wzbudziła też informacja o rozwodzie z Małgorzatą Żak. Internauci  przy tej okazji zastanawiali się nie tylko nad sposobem podziału majątku jednego z najbogatszych Polaków, ale również nad wpływem, jaki nowa sytuacja rodzinna będzie miała na prowadzone przez Solorza interesy.
Na ile „atrakcyjne” medialnie było to wydarzenie świadczy fakt, że w momencie opublikowania doniesień o rozwodzie biznesmena (24 i 25 kwietnia 2012) stopień wyszukiwań w Google hasła „Solorz-Żak” wzrósł niebotycznie w porównaniu do innych okresów i znacznie przewyższył poziomem nawet stan z początku kwietnia, gdy informowano o bojkocie kibiców.

Kwestie podziału majątku komentowano na równi w serwisach ekonomicznych i najbardziej opiniotwórczej prasie, jak i na Facebooku i portalach plotkarskich.

Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych szefów telekomów znalazł się Maciej Witucki. Najintensywniej w mediach pojawiał się w połowie miesiąca, w związku z konferencją prasową dotyczącą oficjalnego wprowadzenia marki handlowej Orange dla Telekomunikacji Polskiej.  Z kolei pod koniec kwietnia komentowano wypowiedź prezesa na temat nieuniknionego powrotu limitowanego dostępu do szerokopasmowego internetu. 

Na trzeciej pozycji w branży telekomunikacyjnej pod względem liczby informacji w mediach znalazł się Mirosław Godlewski, kierujący Netią. Najszerszym echem odbiły się informacje o  … sprzedaży jednej z warszawskich nieruchomości Netii.  Godlewski wyjaśniał przyczyny tej decyzji.

Piotrowska-Oliwa nadal pierwszą damą polskiej energii
Grażyna Piotrowska-Oliwa była w kwietniu najlepiej wyeksponowaną medialnie postacią polskiej branży energetycznej.  Komentowała mediom możliwość wspólnego wydobycia gazu łupkowego przez kilka firm sektora jednocześnie. Jej nazwisko pojawiło się również w wypowiedzi Jacka Krawca, szefa PKN Orlen, na temat współpracy z PGNiG.

W kontekście współpracy firm na polu wydobycia gazu łupkowego wypowiadał się również Dariusz Lubera z Tauronu. Lubera poinformował też media o planach wypłaty dywidendy.

W bankowości same nowości
Najczęściej w kontekście branży bankowej mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP).  Nazwisko prezesa pojawiało się m.in. w informacjach o rewitalizacji SKO. Do lamusa odejdą papierowe książeczki. Zamiast tego PKO wprowadzi, prawdopodobnie jedyną obecnie na świecie, bankowość elektroniczną dla dzieci.

Media wiele miejsca poświęciły też Mateuszowi Morawieckiemu (BZ WBK), najczęściej w związku z informacją o planowanym zamknięciu 50 oddziałów po połączeniu Banku Zachodniego z Kredyt Bankiem. Morawiecki zaznaczył przy tej okazji, że nie będą likwidowane placówki franczyzowe.

Na trzeciej pozycji w rankingu medialnych szefów banków znalazł się Cezary Stypułkowski (BRE Bank), nadal głównie dzięki informacjom o „Facebooku finansów”, czyli nowym mBanku.

Opinia Andrzeja Klesyka owocuje dyskusją środowisk
Niezmiennie najpopularniejszym wśród badanych bossów firm ubezpieczeniowych w mediach jest Andrzej Klesyk, szef PZU. W kwietniu szczególnie dużą popularność przyniosła prezesowi jego działalność pozazawodowa. Wypowiedź dla Gazety Wyborczej, w której piętnował polski system szkolnictwa wyższego, spowodowała nie tylko lawinę dyskusji, komentarzy i publikacji, ale przede wszystkim skłoniła do działania ministerstwo nauki. Kontrowersyjna wypowiedź prezesa PZU zaowocowała zwołaniem spotkania przy okrągłym stole w Kancelarii Premiera, gdzie przedstawiciele biznesu i uczelni dyskutowali na temat koniecznych zmian w specyfice działania uczelni wyższych.

Kolejny miesiąc przyniesie zmiany w rankingach
„Bossowie polskiej gospodarki w mediach” już za miesiąc w odświeżonym składzie, wyłonionym na podstawie najnowszej Listy 500 Rzeczpospolitej za 2011 rok.  Do grona analizowanych szefów dołączą m.in. Bogusław Kott (Bank Millenium) i Krzysztof Rosiński (Getin Noble Bank).  Zapraszamy do lektury!

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.

O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 3 082 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm ( pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 30 kwietnia 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.

„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.

O Kompasie Social Media
:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.


O IMM
:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.