BLOG IMM

5 niestandardowych zastosowań monitoringu mediów

IMM

Na pytanie „Do czego wykorzystujesz monitoring mediów?” padają przede wszystkim odpowiedzi:

do sprawdzania opinii klientów o naszym produkcie,

do szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe,

do analizowania sytuacji naszego przedsiębiorstwa na rynku,

do podglądania co się dzieje u konkurencji,

do analizowania najnowszych trendów…

        Wszystkie odpowiedzi dotyczą działań wspierających biznes i jego promocję, wykorzystywanych najczęściej przez firmy i agencje PR. A gdyby monitoringu mediów użyć do… resocjalizacji więźniów i zachowania bioróżnorodności na naszej planecie?  Przedstawiamy 5 niestandardowych zastosowań monitoringu mediów (plus jedno dodatkowe), które zmonitorowaliśmy w ostatnim czasie w mediach.

       1. Walka z mową nienawiści

      Wszechobechobecna w sieci mowa nienawiści stała się poważnym społecznym problemem. Na całym świecie pojawiają się kolejne pomysły na jego rozwiązanie. Minister łączności w rządzie Wenezueli, Jorge Rodriguez zapowiedział, że Krajowa Komisja Telekomunikacji wykorzysta monitoring mediów do wyszukiwania i w efekcie zapobiegania przejawom mowy nienawiści.

        Francuski rząd poszedł o krok dalej i rozważał możliwość resocjalizacji przestępców poprzez prace społeczne w zakresie monitorowania mediów społecznościowych pod kątem wyszukiwania przejawów mowy nienawiści w sieci.

       Z kolei brytyjski Scotland Yard utworzył grupę 20 policjantów, której zadaniem będzie wskazywanie treści kwalifikujących się do usunięcia, takich jak agresywne publikacje. Na ten cel Ministerstwo spraw wewnętrznych przekazało aż półtora miliarda funtów.

       2. Badanie opinii społecznej

 Najwyższa Izba Kontroli podczas opracowywania planu pracy na 2018 rok, korzystała nie tylko z sugestii tematów zgłoszone przez Sejm i Senat RP, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów oraz Rzecznika Praw Obywatelskichi napływające do NIK skargi od obywateli. W trakcie prac planistycznych badane były też zewnętrzne sygnały, korzystano między innymi z… monitoringu mediów.

3. Analiza problemów społecznych

Monitoring mediów przydaje się także przy analizowaniu społecznych problemów, takich jak np. strajki. Dzięki monitoringowi mediów, Inicjatywa Pracownicza miała możliwość zebrania danych dotyczących konfliktów pracowniczych w pierwszej połowie 2017 roku. Uzyskane dane pokazały, że w porównaniu do minionych lat nastąpił znaczny wzrost liczby strajków – w 2017 roku pojawiły się informacje na temat 102 starć. 42 miały formalny charakter, 10 zakończyło się przerwaniem pracy, a pozostałe zostały rozwiązane na podstawie negocjacji. Dzięki temu można w porę zaobserwować początek kryzysu społecznego na linii  pracodawca – pracownik.

Po wygraniu wyborów prezydenckich przez Donalda Trumpa Kanada zmaga się z rosnącym problemem z napływającymi . Uchodźcy w obawie przed utraceniem statusu tolerowanego w USA masowo szturmują granicę z Kanadą. Rząd kanadyjski dzięki prowadzeniu monitoringu mediów dostrzegł  informacje rozpowszechniane przede wszystkim w środowiskach haitańskich i latynoamerykańskich w USA. Dzięki temu mógł szybko zareagować na rodzący się problem, m.in. wysyłając parlamentarzystów, którzy spotykali się z imigrantami w Stanach Zjednoczonych i wyjaśniali konsekwencje nielegalnego pobytu w Kanadzie.

4. Troska o zachowanie bioróżnorodności

Monitoring mediów okazuje się zatem być przydatnym narzędziem do rozwiązywania problemów społecznych, a także… ekologicznych. Skuteczne monitorowanie mediów społecznościowych ma istotne znaczenie w walce o zachowanie bioróżnorodności. Sieć, a ostatnio także media społecznościowe są miejscem, w którym kwitnie nielegalny handel dzikimi zwierzętami i roślinami. Stanowi to jedno z największych zagrożeń dla ochrony różnorodności biologicznej. Obecnie zjawisko to rozszerza się na media społecznościowe. Monitoring treści w social media ma stanowić wsparcie w namierzaniu tego procederu.

5. Monitoring romantyczny

Nikt nie mówił, że monitoring mediów przydaje się tylko w kwestia biznesowych albo ogólnospołecznych. Joanna Schmidt w czasie swojej kadencji w partii .Nowoczesna wydała za pośrednictwem swojego biura poselskiego aż 51,8 tys. zł na monitoring mediów. Ciekawe, że akurat wtedy pojawiły się doniesienia na temat romantycznej wyprawy z Ryszardem Petru, ówczesnym przewodniczącym partii.

Niemożliwe? A jednak!

Monitoring mediów przyczynił się także do złapania mieszkanki Mekki w Arabii Saudyjskiej. Władze dostrzegły filmik, na którym kobieta spożywała alkohol, co jest niezgodne z zasadami wyznawanej w tym kraju religii. Sprawa trafiła do prokuratury.

A jeśli interesują Cię sposoby wykorzystania monitoringu mediów w różnych dziedzinach marketingu, znajdziesz je tu.

 

Joanna Górska

Młodszy Specjalista ds. Content Marketingu

jgorska@imm.com.pl

tel. +48 22 378 37 50

Masz pytania? Skontaktuj się z nami! +48 22 378 37 50