Biedronka wygrywa w rankingu popularności i… uczuć!

 

Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował sytuację medialną sieci handlowych oraz ich wydatki reklamowe w III kwartale 2013 roku. Podobnie jak w poprzednim badanym okresie – najwięcej na reklamę wydał Lidl, a najpopularniejsza w sieci jest Biedronka.

 

 

 

Tabela 1. Zestawienie wydatków reklamowych z liczbą publikacji w Q3 2013 r.

Brand

Wydatki reklamowe (cennikowo, netto)

Liczba publikacji

(wzmianki w internecie i social media)

Lidl

75 054 299 zł

12, 6 tys.

Biedronka

32 410 654 zł

19,2 tys.

Żabka

17 345 755 zł

1,5 tys.

Tesco

14 319 727 zł

9,3 tys.

Kaufland

10 844 617 zł

3,3 tys.

POLOmarket

10 175 173 zł

0,8 tys.

Intermarche

6 785 149 zł

1,7 tys.

Netto

6 097 722 zł

0,8 tys.

Stokrotka

5 141 261 zł

1,0 tys.

Real

3 187 244 zł

1,3 tys.

 

Jak wynika z danych admonit najwięcej na reklamę wydał Lidl – ponad 75 mln złotych, na drugim miejscu znalazła się Biedronka z wydatkami rzędu 32 mln złotych, a na trzecim Żabka z ponad 17 mln złotych. Jak wykazały badania, z wymienionych powyżej reklamodawców tylko wydatki poniesione przez Biedronkę przełożyły się na zainteresowanie internautów. Korzystnie przedstawia się również sytuacja Tesco, które wydało w badanym okresie ponad 14 mln złotych, budząc proporcjonalnie duże zainteresowanie internautów.

 

Pośród dyskontów również wygrywa Biedronka. Pozytywnie przedstawia się także sytuacja Kauflandu, którego wydatki proporcjonalnie przekładają się na zainteresowanie w sieci.

 

W porównaniu miesiąc do miesiąca wyraźnie widać wzrost wydatków reklamowych we wrześniu. Wyjątkiem jest Żabka, która zintensyfikowała swoje działania promocyjne na początku kwartału.

 

Ciekawie przedstawia się również zestawienie wydatków reklamowych z liczbą emisji reklam. Wyraźnie widać, że Lidl zastosował strategię zarówno jakościową jak i ilościową. Sklep wydał najwięcej na reklamę, ale też to ich reklam pojawiło się najwięcej w prasie, radio i telewizji. Interesujący jest również przypadek POLOmarketu, który przy proporcjonalnie wyższych wydatkach na reklamę miał niewielką liczbę emisji. Jak wynika z danych amonit, większość wydatków została przeznaczona na reklamę w radio. Sklep konsekwentnie emitował spoty w rozgłośniach grupy RMF (RMF MAXXX Gdańsk, RMF FM, RMF Classic)

 

 Do supermarketu nie tylko na zakupy, ale też… po uczucia

 

Z analizy IMM, wynika również, że internauci wzmiankują nie tylko o konkretnych produktach dostępnych w badanych sklepach. Okazuje się, że w mediach społecznościowych funkcjonują dedykowane prawie wszystkim sklepom strony spotted, na których internauci zamieszczają…anonse.
W tym rankingu wygrywa Biedronka, w kontekście której pojawiły się 143 wzmianki tego typu.

Internauci piszą:

– „Szukam chłopaka, który dziś (1.07.13r.) około godziny 11 wychodził z Biedronki (centrum). Był brunetem, miał na sobie czerwoną koszulkę i jak mi się wydawało miał ze sobą słoik ogórków. Jeśli to czytasz, odezwij się.”

– „Pozdrowienia dla fajnej blondynki, która robiła zakupy w Biedronce około 16.45 ;]”

– „Ach, ta magia sklepów osiedlowych:). Tesco.Niedziela.3 bądź 4 panów, odjechali zielonym VW. Pozdrowienia dla jednego z nich – koszula w zieloną kratę, najwyższy.”

– ''Sprawa jest ważniejsza niż awans Polski w rankingu FIFA, więc dziewczyny, chłopaki, kuracjusze
i wszelka inna nacja łączcie się! Dzisiaj tj. 14.08.2013r, w Lidlu około godziny 10:00 spotkałem anioła, brunetka (związane dłuższe włosy ) około 165 cm, szczupła, ubrana w dżinsowe spodnie, białe buty. Była z koleżanką, po zakupach ruszyły w stronę rynku i tam znikła mi z radaru. Nie na co dzień spotyka się anioła na własne oczy, za każdą informacje będę wdzięczny.''

 

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „admonit”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

 

O badaniu:

Analizie poddano ponad 51 tysięcy ogólnodostępnych wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Biedronka, Stokrotka, Intermarche, Żabka, POLOmarket, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.

Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 lipca a 30 września 2013 roku.

 

O admonit:

admonit (www.admonit.pl) to stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych.  admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.