Biedronka, Lidl i Tesco najpopularniejsze w sieci m.in. dzięki świątecznemu karpiowi

Jeśli internauci dyskutowali w IV kwartale 2013 roku, o reklamodawcach handlowych, to jako jeden z głównych tematów pojawiał się karp. Rozmowy nie zaczęły się w grudniu, ale już w październiku. Jak wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów najwięcej o karpiach pisano
w kontekście Tesco (ponad 200 razy), Biedronki (ponad 150 razy) i Lidla (prawie 150 razy). Dyskusja toczyła się dwutorowo. Po pierwsze wzmiankowano, gdzie można kupić żywego karpia, a gdzie płaty czy filety i czy sprzedaż żywych ryb jest humanitarna. Po drugie, głównie internautki, opisywały historie związane z zakupem karpi przed świętami:

– „Pozdrawiam wszystkie emerytki które o mały włos by mnie nie stratowały w kolejce do Karpia za 9.90 zl. tym bardziej, że ja byłam w Biedronce ale zupełnie po coś innego.”

– „Czy może wiecie – czy będą i kiedy będą filety z karpia w Biedronce? Wszystko wykupione L „.

Dyskusje o promocjach, sposobach przygotowania czy problemach z zakupem sprawiły, że w badanym okresie znaczny udział w dyskusji o sieciach handlowych pochodził z mediów społecznościowych.

Tabela 1. Zestawienie wydatków reklamowych z liczbą publikacji w Q4 2013 r.

Brand

Wydatki reklamowe (cennikowo, netto)

Liczba publikacji  (wzmianki w internecie i social media)

Lidl

93 545 893 zł

14,7 tys.

Biedronka

46 869 578 zł

16,2 tys.

Tesco

34 266 180 zł

10,5 tys.

Żabka

24 294 501 zł

1,5 tys.

Kaufland

18 766 773 zł

2,5 tys.

POLOmarket

9 640 153 zł

0,84 tys.

Netto

8 594 199 zł

1 tys.

Real

5 746 139 zł

1 tys.

Carrefour

5 714 049 zł

5,6 tys.

Lewiatan

3 888 016 zł

0,85 tys.

 

Z danych amonit wynika, że w badanym okresie najwięcej na reklamę wydal Lidl – ponad dwa raz więcej niż kolejny w rankingu dyskont. Z kolei Biedronka i Tesco wzbudziły znaczące zainteresowanie w sieci, inwestując proporcjonalnie mniejsze środki w reklamę. Warto również zwrócić uwagę na Carrefour, który zainwestował mniej niż konkurenci, a jednak internauci aktywnie wzmiankowali na jego temat.

 

Według danych admonit, w segmencie dyskontów największe wydatki poniósł Lidl – ponad 93,5 mln. złotych. Jeśli jednak porównać IV kwartał 2013 do analogicznego okresu rok wcześniej to największy wzrost wydatków zanotowała Biedronka – aż 56%. Wśród 4 analizowanych dyskontów Lidl, mimo najwyższych nakładów, zanotował najmniejsza dynamikę wzrostu wydatków (29%).

Jak widać z danych przedstawionych w Tabeli 2, ze wszystkich badanych segmentów, największa dynamikę wzrostu zanotował segment convenience – o 91%. Mniejszą dynamiką charakteryzowały się pozostałe typy sieci sklepów.

Tabela 2. Zestawienie wydatków reklamowych w Q4 2012 i Q4 2013 r.

Brand

Wydatki reklamowe Q4 2012 (cennikowo, netto)

Wydatki reklamowe Q4 2012 (cennikowo, netto)

Dynamika

Segment Hipermarketów

46 622 078

51 212 218

9%

Carrefour

7 043 022

5 714 049

-23%

Real

8 569 328

5 746 139

-49%

Tesco

24 543 282

34 266 180

28%

Segment Convenience

8 837 351

35 220 998

75%

Żabka

2 125 293

24 294 501

91%

Segment Dyskontów

106 278 657

167 824 565

37%

Biedronka

20 743 357

46 869 578

56%

Kaufland

12 691 503

18 766 773

32%

Lidl

66 256 110

93 545 893

29%

Netto

5 966 931

8 594 199

31%

Segment Supermarketów

26 088 193

16 861 822

-55%

Lewiatan

2 829 931

3 888 016

27%

POLOmarket

8 543 243

9 640 153

11%

 

Gdzie kupować, żeby nie przepłacić?

 

– „W Żabie nie ale Lidl, Biedronka, czasem Netto coś ma, w dużych Tesco czasem stoją kosze taniej książki z wydaniami pocket po 8-10zł.”

– „My mamy Lidla koło pracy (…) Fenomen jeden – są to rzeczy bardzo tanie i jak na dyskont dość dobrej jakości.”

– „Nie wiem jakich produktów (gabarytowo) potrzebujesz, ale w Lidlu i Biedrze jest tania chemia, nawet bez promocji J i całkiem dobrej jakości ;)”

– „Do Biedronki zaglądam raz na miesiąc… ostatnio kupowałam chudy twaróg. Cena trochę bardziej atrakcyjna w porównaniu z Tesco i Kauflandem.”

Jak wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów, internauci szukają w sieci również porad dotyczących zakupów i tego gdzie jest drogo a gdzie można kupić coś okazyjnie. W badanym okresie największa dyskusja toczyła się wokół Biedronki (ponad 1,3 tys. publikacji), Lidla (prawie 1,1 tys.) i Tesco (ponad 650). Największy wynik, nie oznacza jednak, że w danym sklepie jest najtaniej, bo wykorzystana fraza mogą pojawić się zarówno w kontekście pozytywnym jak i negatywnym (np. nie jest tanio, jest tanio, mogłoby być taniej)

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „admonit”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

 

Zobacz inne raporty również na stronie.

 

O badaniu:

Analizie poddano ponad 56,5 tysięcy ogólnodostępnych wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Biedronka, Carrefour, Intermarche, Żabka, POLOmarket, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.

Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 października a 31 grudnia 2013 roku.