Najbardziej opiniotwórcze media 2012

Rok 2012 obfitował w medialne burze - Amber Gold, sprawa Madzi z Sosnowca, czy trotyl na wraku Tupolewa - w ostatecznym rozrachunku jednak najczęstszym tematem cytowań była prostu polityka, a za nią ekonomia. W tym czasie najczęściej cytowanym medium była Gazeta Wyborcza - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. Wśród stacji radiowych zwyciężyło RMF FM,  a wśród stacji telewizyjnych - TVN24.

W grudniowych mediach powrócił temat trotylu. Na szczycie zestawienia najczęściej cytowanych mediów pojawiła się Rzeczpospolita, a tuż za nią Gazeta Wyborcza. Jednak najwięcej wiadomości, na które powoływały się inne media odnosiło się do polskiej polityki, w której w grudniu sporo się działo.

Listopad okazał się miesiącem polityki - zmiany na szczycie w PSL i rewolucyjne pomysły działacza PiS Artura Nicponia oraz wiecznie żywe mniejsze i większe utarczki między politykami i partiami -  informacje na te tematy najczęściej zapożyczały od siebie media, a najcenniejszym źródłem okazała się Gazeta Wyborcza - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.

Największym wydarzeniem w mediach w październiku była publikacja Rzeczpospolitej na temat trotylu na pokładzie wraku prezydenckiego samolotu. Artykuł sprawił, że Rzepa była najczęściej cytowanym medium. Na drugim miejscu znalazła się  Gazeta Wyborcza, na trzecim Dziennik Gazeta Prawna.

Sierpień minął pod znakiem Amber Gold, wrzesień również, choć w sposób mniej oczywisty. Widoczne jest pokłosie afery: media zainteresowały się parabankami, pochyliły się nad ekonomiczną (nie)wiedzą Polaków, przyjrzały zagrożeniom ze strony tradycyjnych banków. Z ekonomicznymi niepokojami dzielnie konkurowali politycy wszystkich opcji. W tym zamieszaniu najlepiej odnalazła się Gazeta Wyborcza, najczęściej przywoływana przez inne media, choć największym wygranym września jest Gazeta Polska Codziennie, dla której ujawniona prowokacja okazała się przepustką do czołówki rankingu cytowalności.

Amber Gold – pod tym pojęciem kryje się nie tylko parabank Marcina Plichty. Ważnym wątkiem są tu też powiązania Michała Tuska ze sprawą, a stąd już blisko do udziału samego premiera – tym żyły media w sierpniu.  Najczęściej cytowanym medium, również w kontekście Amber Gold, była Gazeta Wyborcza. Na drugim miejscu znalazła się Rzeczpospolita, na trzecim – tygodnik Wprost.

W połowie lipca Puls Biznesu ujawnił zapis rozmowy szefa kółek rolniczych Władysława Serafina z byłym prezesem Agencji Rynku Rolnego Władysławem Łukasikiem. Efektem afery jest dymisja ministra rolnictwa Marka Sawickiego, zmiana układu sił w PSL oraz powszechne medialne śledztwo w innych spółkach, w których mogło dojść do nadużyć. Publikacja z Pulsu Biznesu miała w lipcu największy medialny oddźwięk i wywołała najżywszą dyskusję w mediach tradycyjnych. Inne media odwołały się do informacji, komentowały i relacjonowały doniesienia z PB ponad 800 razy, co dało Pulsowi Biznesu pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzecim - Rzeczpospolita.

 

W czerwcu 2012 roku piłkarskie mistrzostwa zdominowały media, odsuwając w kąt nawet politykę. EURO nie tylko było głównym tematem cytowań, ale też pozwoliło na zaistnienie - a przynajmniej spory awans - w rankingu opiniotwórczości, sportowej prasie i portalom. Sportowe awanse nie sięgnęły jednak podium: pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów zdobyła Gazeta Wyborcza, drugie Rzeczpospolita, a trzecie Dziennik Gazeta Prawna.

W maju 2012 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów należało do Rzeczpospolitej. Inne media odwołały się do informacji z Rzeczpospolitej prawie 650 razy. Drugą pozycję zdobyła Gazeta Wyborcza. Na podium znalazł się też Dziennik Gazeta Prawna. Tuż za nim: Radio ZET, RMF FM oraz TVN24.

W kwietniu 2012 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów zdobyła Gazeta Wyborcza. Drugą pozycję zajęła Rzeczpospolita. Na podium jest też radio RMF FM. W TOP15 znalazły się też dwa portale internetowe: tvn24.pl i onet.pl. Kwietniowe media zdominowała tematyka związana z drugą rocznicą katastrofy pod Smoleńskiem. Wśród indywidualnych tematów wywołujących dyskusję odnotowano m.in. kwestię podwyższenia wieku emerytalnego, sprawę Madzi z Sosnowca i nowe doniesienia w sprawie śmierci gen. Marka Papały.

W marcu 2012 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów zdobyła Gazeta Wyborcza. Inne media odwołały się do informacji z GW prawie 900 razy, w tym ponad 200 cytowań dotyczyło sprawy tajnych więzień CIA w Polsce i zarzutów dla Zbigniewa Siemiątkowskiego. Drugą pozycję zdobyła Rzeczpospolita, która osiągnęła wynik niższy o ponad 300 cytowań od lidera zestawienia. Na podium znalazło się też radio RMF FM.

W lutym 2012 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów przypadło Rzeczpospolitej. Druga pozycja należy do Gazety Wyborczej. Na podium jest też radio RMF FM, a za nim Dziennik Gazeta Prawna oraz telewizja TVN24. W mediach najczęściej komentowano sprawy związane z polityką wewnętrzną kraju i gospodarką. Wśród informacji wywołujących najszerszą dyskusję w mediach znalazły się również sprawa Madzi z Sosnowca, kwestia podwyższenia wieku emerytalnego i działalność minister Muchy.

W styczniu 2012 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów przypadło Rzeczpospolitej. Druga pozycja należy do Gazety Wyborczej. Na podium jest też Dziennik Gazeta Prawna, a tuż za nim: telewizja TVN24 oraz radio RMF FM. W mediach najczęściej komentowano sprawę katastrofy pod Smoleńskiem. Temat wrócił z dużą mocą dzięki publikacji Rzeczpospolitej, podającej nowe ustalenia związane ze stenogramami nagrań z kabiny pilotów. Wśród informacji wywołujących dyskusję w styczniowych mediach znalazły się również: sprawa ACTA, próba samobójcza pułkownika Przybyła oraz zamieszanie wokół ustawy refundacyjnej.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami! +48 22 378 37 50