IMM BLOG

Social media: rośnie liczba skarg na grypę i przeziębienia

Łukasz Jadaś

Wraz z nadejściem jesienno-zimowego szczytu zachorowań, Facebook i Twitter zapełniają się skargami Polaków na dolegliwości związane z grypą i przeziębieniami. Jak wynika z monitoringu internetu w IMM, od września do listopada w social media pojawiło się blisko 65 tysięcy postów, w których polscy internauci informowali o złym samopoczuciu związanym z sezonowymi chorobami. To o 3 tysiące więcej niż przed rokiem.

 

 

Liczba internetowych deklaracji złego samopoczucia rośnie proporcjonalnie do liczby zachorowań lub podejrzeń zachorowań na grypę odnotowywanych przez Państwowy Zakład Higieny. W 2016 roku stwierdzono jak dotąd ponad 3,8 miliona tego typu przypadków: najwięcej od lutego do kwietnia oraz od września do listopada. Wtedy też  - jak wynika z monitoringu w IMM - we wpisach Polaków w internecie najcześciej pojawiały się deklaracje "jestem chora/chory", "mam grypę", "przeziębiłam/-em się" i zwroty bliskoznaczne.

Chorujemy offline, narzekamy online

Od początku 2016 roku w mediach społecznościowych Polacy zamieścili ponad 204 tysiące skarg na przeziębienia i grypę. To nieco mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem, kiedy pojawiło się 217 tysięcy takich deklaracji. Podobnie jednak jak rok temu, w mediach społecznościowych najczęściej ujawniamy, że dokucza nam katar, ból gardła oraz bóle głowy.

Od stycznia 2016 najwięcej skarg na zdrowie pojawiło się na Twitterze i Facebooku. Inne popularne miejsca dyskusji o jesienno-zimowych dolegliwościach to Kafeteria.pl, forum portalu Wizaz.pl, a także komentarze w serwisie YouTube. To tam internauci informują o swoich dolegliwościach, często jeszcze przed wizytą u lekarza bądź w aptece.

 

 

 

Niektóre publikacje na temat przeziębień i grypy wywołały wśród internautów wyjatkowe zainteresowanie. Wśród nich były m.in. instagramowe komentarze modela Jakuba Kucnera czy tancerza i choreografa Michała Piróga.

 

Wszystkich wokół złapało przeziębienie, na końcu również i mnie😞 Prawie całą noc nie spałem i od rana czuję się fatalnie. Katar, kaszel, gorączka. Musiałem odwołać wszystkie treningi zaplanowane na dzisiaj i leżę w łóżku. Pouczę się angielskiego i zacznę przygotowywać trening, na którym widzimy się już w sobotę 29.10 o 12:00 w Galerii MM w Poznaniu. Znacie jakieś szybkie sposoby na pozbycie się choroby i powrót do zdrowia. Garść tabletek, które wczoraj zażyłem nie zadziałała.... 😞 Miłej niedzieli 💪🏻 Snapchat👻: jakubku1988 Blog: www.kucnerworld.com #polishman #boy #guy #man #happy #happines #goodtime #polishgirl #instagram #instagood #instacool #fitness #passion #model #go #motivation #run #cool #sunday #muscle #health #poland #trener #motywator #workout #train #trener #coach #fit #reebokpl #go #poznań

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika JAKUB KUCNER (@jakub_kucner) 16 Paź, 2016 o 2:33 PDT

Internetowa poradnia

Jak wynika z badań przeprowadzonych wcześniej przez IMM, internauci w sieci zamieszczaja także różnego rodzaju prośby i pytania związane ze zdrowiem. W mediach społecznościowych Polacy najczęściej proszą o wskazanie odpowiedniej (taniej, czynnej lub "najlepszej") apteki, a także pytają o wykwalifikowanych lekarzy. Od początku 2016 roku w internecie pojawiło się ponad 5,5 tysiąca tego rodzaju postów. Temat najczęściej poruszany jest zimą i wczesną wiosną.

 

Metodologia: monitoring mediów społecznościowych z okresu 01.01 - 30.11.2016. Analizie poddano ponad 217 tysięcy ogólnodostępnych publikacji w mediach społecznościowych, w których pojawiły się zwroty sugerujące złe samopoczucie autora spowodowane najpopularniejszymi objawami przeziębienia bądź grypy. Monitoring social mediów obejmował m.in. frazy „mam katar”, „kicham”, „kaszlę”, „boli mnie gardło”, „mam temperaturę”, „jestem osłabiony/-a” i wyrażenia pokrewne.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami! +48 22 378 37 50